Šutr sem, šutr tam

autor: Bc. Jessica Zemanová

Ať už zahlédneme nerosty a horniny jako šperk na krku, při vaření jako sůl v kuchyni, při stavbě svého obydlí, jako palivo, jako povrch na silnici, na ulicích nebo na konci života jako náhrobní kámen, není to nic ve srovnání s tím, co z neživé přírody schopni vidět nejsme.

Třída/věk žáků
8. a 9. ročník ZŠ, SŠ / 13–16 let

Předmět
přírodopis/biologie

Délka
9 x 45 min

Představujeme vám výukový program, který žákům přibližuje problematiku geologie s hlubším zaměřením na mineralogii a petrologii. Žáci se seznámí s tím, jaký přesah mají geologické jevy do reálného života, v rámci pohybové hry se dozvědí například to, z čeho se skládá mramor, jak vznikají usazené horniny nebo s jakými minerály se nejčastěji setkáme v zemské kůře. Zábavným způsobem proniknou do problematiky růstu krystalu a uspořádání částic do krystalové mřížky. Stěžejní částí programu je samostatný geologický průzkum vybrané lokality, kdy žáci pracují s mapou a terénními pomůckami geologa a své výsledky následně prezentují.

Cíl

Seznámení žáků s hlavními geologickými pojmy a souvislostmi. Během pozorování a určování hornin v okolí školy si žáci vyzkouší bádání, které povede k pochopení významu části neživé přírody a jejího vlivu na vnější prostředí i vlastní život.

Pro zahájení projektu je nutné být přihlášený! Pokud ještě nemáte svůj účet, můžete se zaregistrovat.

  • Aktivita č. 1

    Myšlenková mapa

    Úvodní aktivita – žák si vybavuje vědomosti, které již o tématu má.

  • Aktivita č. 2

    Osud nebo náhoda

    Aktivita má za cíl vtáhnout žáky do tématu neživé přírody, kdy za pomoci příběhů přibližuje mnohdy komplikovanou až...

  • Aktivita č. 3

    Zachraňme geologa

    Motivační pohybová hra.

  • Aktivita č. 4

    Vznik horniny

    Pohybová hra zjednodušeně simuluje proces vzniku minerálů a hornin. Přes počáteční krystalizaci a tvorbu krystalových...

  • Aktivita č. 5

    Zkoumání výchozu

    Prohloubení znalostí žáků o geologii a vlastnostech hornin. Pomocí praktického přístupu, který zahrnuje pozorování a...

  • Aktivita č. 6

    Reflexe celého programu

    Shrnutí získaných poznatků z předchozích aktivit.