Zmapuj vodu

autor: kolektiv Lipky – pracoviště Jezírko

Cesty vody krajinou jsou rozmanité, změny vodního režimu v čase často dynamické a lidské zásahy mohou mnohdy způsobit nenávratné změny, které ovlivní mnoho dalších generací. Pojďme společně vypátrat, kudy si voda razí cestu a jaké překážky jí do ní klade člověk, nahlédnout na vodu pohledem geografa a „ponořit“ se do této problematiky přímo v terénu.

Třída/věk žáků
8. a 9. ročník ZŠ, SŠ / 13–16 let

Předmět
přírodopis/biologie

Délka
11 x 45 minut

Výukový program se zabývá problematikou hydrogeografie a seznamuje žáky a studenty s vybranými terénními hydrologickými metodami. Vztahy mezi krajinnými faktory a vodstvem zkoumají samostatným průzkumem v terénu a interpretací současných a historických mapových podkladů dle principů badatelské výuky. Ze získaných informací odvozují, jakým způsobem ovlivňuje člověk vodu v krajině a jaké následky s sebou nesou neuvážené regulace vodních toků. V rámci terénního průzkumu si žáci osvojí základní metody hydrologického průzkumu, např. měření rychlosti průtoku či práci se Secchiho deskou.

Pro zahájení projektu je nutné být přihlášený! Pokud ještě nemáte svůj účet, můžete se zaregistrovat.

  • Aktivita č. 1

    Průzkumníci

    Vydejte se s žáky k nejbližšímu vodnímu toku a vytipujte zajímavá místa, která se zde nachází.

  • Aktivita č. 2

    Prožitek s pozorováním

    Vydejte se s žáky k nejbližšímu vodnímu toku a pozorujte dění na hladině, pod ní i v bezprostředním okolí pozorovaného místa.

  • Aktivita č. 3

    Badatelství se současnou mapou

    „Víš, jak vzniká řeka? Nejdříve je to úplně malý pramínek vody, který se zvětšuje v potůček a ten pak v potok. Jak teče...

  • Aktivita č. 4

    Badatelství s historickou mapou

    Během několika posledních století proběhla mohutná regulace říčních toků. Došlo k napřímení mnoha meandrů, zasypání...

  • Aktivita č. 5

    Badatelství venku

    Cílem aktivity je porovnání historického snímku zájmového území (tj. předlohy) s aktuální fotografií, kterou pořídí...