Zmapuj vodu

autor: kolektiv Lipky – pracoviště Jezírko

Cesty vody krajinou jsou rozmanité, změny vodního režimu v čase často dynamické a lidské zásahy mohou mnohdy způsobit nenávratné změny, které ovlivní mnoho dalších generací. Pojďme společně vypátrat, kudy si voda razí cestu a jaké překážky jí do ní klade člověk, nahlédnout na vodu pohledem geografa a „ponořit“ se do této problematiky přímo v terénu.

Třída/věk žáků
8. a 9. ročník ZŠ, SŠ / 13–16 let

Předmět
přírodopis/biologie

Délka
11 x 45 minut

Výukový program se zabývá problematikou hydrogeografie a seznamuje žáky a studenty s vybranými terénními hydrologickými metodami. Vztahy mezi krajinnými faktory a vodstvem zkoumají samostatným průzkumem v terénu a interpretací současných a historických mapových podkladů dle principů badatelské výuky. Ze získaných informací odvozují, jakým způsobem ovlivňuje člověk vodu v krajině a jaké následky s sebou nesou neuvážené regulace vodních toků. V rámci terénního průzkumu si žáci osvojí základní metody hydrologického průzkumu, např. měření rychlosti průtoku či práci se Secchiho deskou.

Cíl

Environmentální ukotvení náhledu na nakládání s vodou a vodními zdroji.

Prostředí

libovolné prostředí s vodním tokem

Pomůcky

papíry A5, kolíčky, tužky, kartičky s popisem pozorování, elektronické zařízení s připojením k internetu, zapisovací formulář, papíry, publikace, historické fotografie, obrazy, stopky, pomůcky požadované žáky, Secchiho deska na provázku, metr (minimálně 2 metry dlouhý)

Pro zahájení projektu je nutné být přihlášený! Pokud ještě nemáte svůj účet, můžete se zaregistrovat.

  • Aktivita č. 1

    Průzkumníci

    Vydejte se s žáky k nejbližšímu vodnímu toku a vytipujte zajímavá místa, která se zde nachází.

  • Aktivita č. 2

    Prožitek s pozorováním

    Vydejte se s žáky k nejbližšímu vodnímu toku a pozorujte dění na hladině, pod ní i v bezprostředním okolí pozorovaného místa.

  • Aktivita č. 3

    Badatelství se současnou mapou

    „Víš, jak vzniká řeka? Nejdříve je to úplně malý pramínek vody, který se zvětšuje v potůček a ten pak v potok. Jak teče...

  • Aktivita č. 4

    Badatelství s historickou mapou

    Během několika posledních století proběhla mohutná regulace říčních toků. Došlo k napřímení mnoha meandrů, zasypání...

  • Aktivita č. 5

    Badatelství venku

    Cílem aktivity je porovnání historického snímku zájmového území (tj. předlohy) s aktuální fotografií, kterou pořídí...